Putkirikkojen korjaus on monivaiheinen prosessi


Kerroimme uusimmassa asiakaslehdessämme, miten putkirikkojen korjaus etenee. Kun verkostossa havaitaan putkirikko, edetään korjaustyössä vaihe vaiheelta. Huomiota on kiinnitettävä esimerkiksi ympäröivään asutukseen ja vaurion luonteeseen.

Putkirikko havaitaan joko oman valvontajärjestelmän kautta tai asukkaiden ilmoituksen perusteella. Kaikki ilmoitukset tarkastetaan paikan päällä. Tämän jälkeen kartoitetaan korjauksen kiireellisyys. Kiireellisyysarvioinnissa kiinnitetään huomiota muun muassa siihen, aiheuttaako vuoto haittaa asiakkaiden vedensaannille, ympäröivälle alueelle tai liikenteelle. Kiireettömät työt käynnistetään normaalina työaikana mahdollisimman pian. Jos vuodon korjaus arvioidaan kiireelliseksi, aloitetaan korjausprosessi välittömästi.

Häiriöistä tiedottaminen

Vesilaitos tiedottaa vedenjakeluhäiriöistä nettisivujen häiriökartalla ja tekstiviestein. Kiireettömissä korjauksissa tiedottamisen suunnitteluun on enemmän aikaa kuin kiireellisissä korjauksissa. ”Miksi vesilaitos ei tiedottanut aiemmin?” Tätä meiltä kysytään tilanteissa, joissa putkirikon vaikutukset haittaavat joko vedenkäyttöä tai vesi tulvii ympäristöön. Etenkin työajan ulkopuolella tapahtuvien putkirikkojen osalta, keskustelu käy usein vilkkaana sosiaalisessa mediassa ennen kuin vesilaitoksella on edes tietoa putkirikosta. Ennen kuin voimme tiedottaa, meidän on käytävä paikan päällä toteamassa tilanne ja arvioitava vaikutusten laajuus. Tiedottamisessa meille on tärkeää tiedon luotettavuus, tämän vuoksi muodostamme tilannekuvan ennen tiedottamista.

Mikäli nettisivuiltamme löytyy häiriötiedote, olemme jo tietoisia putkirikosta. Häiriökarttaan pääsee kätevimmin nettisivujemme etusivun kautta. Tästä linkistä voit tutustua häiriökorttaan.

Tekstiviestitiedottaminen

Tiedotamme häiriöistä tekstiviestillä häiriöalueen asukkaita. Sopimusasiakkaiden yhteystiedot ovat asiakastietojärjestelmässämme ja asiakas voi itse tarkastaa omat tietonsa online-palvelustamme. Kirjautumiseen tarvittavat tiedot ja linkki online-palveluun löytyy täältä.

Kerros- ja rivitaloasukkaiden tiedot haemme tiedottamista varten Bisnode Finland Oy:n sähköisestä tietokannasta. Saamme tietokannasta numerot, jotka eivät ole salaisia. Lisäksi puhelinnumero tulee olla rekisteröitynä häiriöalueen osoitteeseen. Jos puhelinnumerosi on salainen tai sinulla on esim. työpaikan puhelinliittymä, tilaa häiriötiedote nettisivujemme ohjeen mukaisesti. Pääset ohjeisiin ja tilauslinkkiin tästä.

Asiakaslehti 2022

Haluatko lukea asiakaslehtemme artikkelin putkirikkojen korjaukseen liittyen. Asiakaslehti löytyy nettisivuiltamme julkaisut -välilehdeltä, pääset avaamaan lehden myös tästä linkistä (pdf 12Mt)