Uusi ja entistä monipuolisempi asiakasportaali otetaan käyttöön kesällä


Kymen Vesi ottaa kesällä käyttöönsä uuden asiakasportaalin, joka tulee palvelemaan tutussa online.kymenvesi.fi-osoitteessa. Uuden asiakasportaalin ominaisuuksilla voi saada entistä tarkempaa tietoa oman talouden vedenkulutuksesta sekä seurata kulutusta paremmin myös pitkällä aikavälillä.

Kun uusi asiakasportaali on käytössä, sinne kirjaudutaan ensimmäisellä kerralla suomi.fi-tunnistautumisen avulla, esim. pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Ensimmäisellä kirjautumiskerralla asiakas luo omat tunnukset (käyttäjätunnus ja salasana), joilla kirjautuminen on jatkossa nopeampaa eikä vaadi vahvaa tunnistautumista. Vahva tunnistautuminen on kuitenkin mahdollista myös tunnusten luomisen jälkeen, jos esimerkiksi unohtaa salasanansa.

Apua ja tukea arjen vedenkulutukseen

Uudessa asiakasportaalissa on useita asiakkaalle hyödyllisiä ominaisuuksia.

Asiakastietojen päivitys. Asiakas näkee portaalista omat tietonsa ja voi päivittää yhteystietoja sekä laskutusosoitetta. Asiakkuuden jakamisella käyttösopimusta hallinnoiva asiakas voi jakaa sopimuksen tiedot valtuuttamalleen henkilölle. Omistajanvaihdosta ei portaalin kautta pysty itse suoraan tekemään, vaan se tapahtuu edelleen erillisellä lomakkeella. Lue lisää omistajanvaihdoksesta täältä!

Kulutusapuri. Kulutusapuri on vapaaehtoinen ominaisuus, jonka asiakas voi kytkeä päälle niin halutessaan. Kulutusapuria käytettäessä asiakas määrittää itse oman vuorokausittaisen vedenkulutusrajansa. Jos tämä raja ylittyy, saa asiakas jonkin ajan kuluttua ilmoituksen yhteen tai useampaan sähköpostiosoitteeseen. Kulutusapurilla voi saada vihiä myös mm. vesikalusteiden vuodoista, kun poissaollessaan kulutusrajan asettaa nollaan. Tällöin ilmoitus tulee, jos vettä kuuluu pieniäkään määriä.

Perinteisen vesimittarin mittarilukeman ilmoitus. Jos kiinteistössä on vielä perinteinen vesimittari, voi asiakas syöttää nykyisen online-palvelun tavoin asiakasportaalissa mittarilukemansa. Portaalin kautta lukeman voi helposti ilmoittaa useammin kuin kerran vuodessa. Näin asiakkaan ei tarvitse enää vastaanottaa paperista lukukorttia syksyllä, kun lukema on portaalin kautta ilmoitettu kahden kuukauden sisällä – tämä säästää myös luontoa paperisen postin vähentyessä. Mittarilukeman voi syöttää myös toisen kiinteistön vesimittarista. Esimerkiksi iäkkään omaisen vesimittarilukeman voi syöttää hänen puolestaan, kunhan tietyt tunnistetiedot ovat saatavilla. Vaaditut tunnistetiedot löytyvät vesilaskusta ja kiinteistön vesimittarista.

Etäluettavien vesimittareiden kulutustietojen seuranta. Asiakas voi seurata asiakasportaalissa kiinteistönsä vedenkulutusta tarkemmin, kun hänelle on asennettu etäluettava vesimittari. Uuden portaalin käyttöönottovaiheessa tietoja voi seurata vuorokausitasolla. Kulutusraportoinnin yhteyteen liitetään myös laskurivertailu, jolla voi tarkistaa oman kulutuksensa suhteessa sellaisten suomalaisten kotitalouksien keskiarvokulutukseen, joissa on sama henkilömäärä. Kymen Vedellä etäluettavien vesimittarien vaihto on kokonaisuudessaan valmis arviolta vuoden 2026 lopulla.

Raporttien tilaus. Asiakasportaalin kautta asiakas voi tilata vedenkulutuksen viikko- tai vuosiraportin sähköpostiin. Vuosiraporttien tilaus ja automaattinen toimittaminen esimerkiksi suoraan isännöitsijälle hyödyttää erityisesti taloyhtiöitä.

Viestipalvelu. Asiakasportaalin kautta asiakas voi olla viestitse yhteydessä asiakaspalvelumme. Vastaamme viesteihin muutaman arkipäivän kuluessa. Kiireelliset verkoston häiriöt tulee kuitenkin edelleen soittaa päivystysnumeroon 040 750 5762.

Laskujen tila. Asiakasportaalista asiakas voi tarkastella laskujen tilaa, ja nähdä uusimmat vesilaskunsa.

Kaikkiaan uusi asiakasportaali antaa asiakkaalle paremman kuvan vedenkulutuksesta, kunhan kiinteistöön on ensin asennettu etäluettava vesimittari, ja kulutuksesta saadaan kerättyä reaaliaikaisempaa tietoa. Oman vedenkulutuksen muutoksia on myös helpompi havainnoida portaalin kautta tilattavien raporttien avulla, jos esimerkiksi kotona vaihtaa vesikalusteita vähemmän vettä käyttäviin tai lyhentää suihkussa vietettyä aikaa.

Asiakasportaalin kehitys jatkuu myös käyttöönoton jälkeen. Esimerkiksi etäluettavien vesimittareiden mittaustekniikkaa kehitetään, jolloin tavoitteena on saada portaaliin kulutustietoja jopa tuntien tarkkuudella.

Asiakasportaalin tarkemmasta käyttöönottoajasta ilmoitetaan mm. Kymen Veden nettisivuilla.

Lisätietoja asiakasportaalin ominaisuuksista antaa:

Kehityspäällikkö
Joonas Leinonen
p. 040 626 4026
joonas.leinonen@kymenvesi.fi